Car System wegdek met rijdraadHet Faller Car Systeem Digitaal is volledig gebaseerd op het analoge Car System van Faller. Om de werking en het verschil te begrijpen is het dus van belang om te weten hoe het analoge systeem precies werkt. In drie blogartikkelen zullen we u in begrijpende taal het verschil tussen het Faller Car System Digitaal en het analoge systeem aan u uitleggen. Daarnaast zullen we dieper ingaan op de mogelijkheden van digitaal.

Lees: Car System Analoog uitgelegd
Lees: Car System Digitaal uitgelegd
Lees: Car System: Het verschil tussen analoog en digitaal

De eenvoud maakt het systeem juist zo indrukwekkend
Het analoge Car System systeem werkt eigenlijk heel simpel. Een motor drijft de achteras van het voertuig aan. Aan de vooras zit een kleine sleper met daarop een magneet. Deze magneet volgt een ijzerdraad welke verzonken ligt in het wegdek. Buigt de ijzerdraad af dan zal dus ook het voertuig een bocht maken. Daarnaast is het analoge systeem uit te breiden met wissels en stopplaatsen om het voertuig te laten stoppen.

Bij een enkele auto werkt dit systeem prima. Ook met een tweede voertuig is er nog goed met dit systeem te werken. Met de traffic control van Faller kunnen er analoog stopplaatsen en wissels aangestuurd worden op basis van sensoren. Deze sensoren (reed contacten) zitten in het wegdek verwerkt en geven een signaal af aan de traffic control zodra er een voertuig langs rijdt. Op basis van dit signaal kunt u in de traffic control een actie programmeren zodat bijvoorbeeld een stoplicht op rood springt of een stopplaats aan gaat waardoor een ander voertuig zal stoppen.

Net als bij het spoor deelt u het wegennet in met blokken
Bij meerdere voertuigen met het analoge Car System dient u het wegennet in te delen in blokken. Is er een blok bezet doordat met een voertuig dan dient u de stopplaats voor het blok in te schakelen. Deze stopplaats zorgt ervoor dat een passerend voertuig op deze plek stopt. Met de sensoren (dit zijn eigenlijk speciale reed contacten) welke u aan het begin en aan het eind van een blok plaatst laat u de traffic control weten dat er zich een voertuig in het blok bevindt. Aan deze wetenschap kunt u dan een aantal acties hangen zoals het inschakelen van de stopplaats aan het einde van het vorige blok of juist activeren van een wissel zodat een opkomend voertuig een andere route kiest.

rijdraad Car SystemHoe werkt een stopplaats?
Een stopplaats is eigenlijk niet meer dan een magneet, in alle voertuigen zit een contact welke de stroomkring doorbreekt bij het passeren van deze magneet. Staat de magneet dus aan dat zal het voertuig stoppen. Is de magneet (de stopplaats) uitgeschakeld dan zal het voertuig doorrijden.

Hoe werkt een wissel?
Een wissel bouwt u in het wegdek en zorgt ervoor dat de magneet aan de vooras i.p.v. rechtdoor linksaf of rechtsaf gaat. Een wissel kunt u enkel gebruiken voor 2 richtingen. Heeft u een kruising waarbij het voertuig zowel rechtdoor, rechtsaf als linksaf kan slaan dan dient u twee wissels achter elkaar in het wegdek te plaatsen.

Analoog of toch liever met de computer
Zoals u zult begrijpen is een simpel rondje met wellicht 1 of 2 splitsingen prima analoog aan te sturen. Een tweede auto maakt het al wat lastiger maar zal a.d.h.v. de traffic control van Faller nog best wel te regelen zijn. Bij meer voertuigen en een complexer wegennet is het al aan te raden om te gaan werken met de pc. Via de pc-module van het Car System is het mogelijk om alle splitsingen, stopplaatsen en sensoren te regelen met de pc. Toch is dit niet het ei van Columbus want de auto’s reageren nog steeds passief, ze zullen alleen stoppen op het moment dat een stopplaats is ingeschakeld. De computer weet daarnaast alleen de locatie van het voertuig zodra deze langs een sensor rijdt.


Lees verder hoe Faller een nieuwe weg is ingeslagen met het digitale Car System