Afbeeldingden tijdperk 5Modelspoor tijdperken zijn een handige tool om uw scenery van uw modelspoorbaan te bepalen. De verschillende modelspoor tijdperken worden namelijk door de meeste fabrikanten gewoon aangegeven bij het product. Op deze manier kunt u dus zeer goed een collectie aan gebouwen, scenery en locs samenstellen voor een bepaald tijdperk.

Het is enkel aan u om te bepalen welk modelspoor tijdperk er op uw modelspoorbaan komt. Uiteraard heeft elk tijdperk haar voor en nadelen dus is het meer dan enkel uw smaak en voorliefde voor een bepaald tijdperk. Daarnaast kunt u met de keuze voor een bepaald modelspoor tijdperk echt een modelspoorbaan maken die klopt. U krijgt dan in elk geval geen opmerkingen van bezoekers wat een stoomlocomotief nu precies doet naast een ICE trein.

Om u in elk geval te helpen de juiste keuze te maken en er voor te zorgen dat u later geen spijt krijgt van het gekozen tijdperk voor uw modelspoorbaan omdat de mogelijkheden voor uw ideeen achteraf toch te beperkt zijn helpen we u graag een handje. We zullen hieronder elk tijdperk benoemen samen met de voor en nadelen voor uw eigen modelspoorbaan.

Tijdperk 1 (1835-1920)

Tijdperk I is het begin van de spoorwegen en wordt meestal aangeduid als de "Länderbahn"-tijd. Deze periode wordt zo aangeduid omdat er met name in Duitsland enkel kleine spoorwegmaatschappijen ontstonden. Het spoorweglandschap was dus versnipperd over verschillende regio's met elk hun eigen spoor, techniek en kleuren. Het materieel waarmee werd gereden waren bijna allemaal stoomlocomotieven. Pas aan het einde van dit tijdperk zo rond 1920 kwamen de eerste electrische locomotieven ten tonele.

Een aantal afbeeldingen en foto's uit tijdperk 1

Afbeeldingden tijdperk 1 Afbeeldingden tijdperk 1 Afbeeldingden tijdperk 1 Afbeeldingden tijdperk 1

(bron mscv)

Tijdperk 2 (1920-1949)

Tijdperk II begint rond 1920 en loopt tot net na het einde van de tweede wereld oorlog. Deze periode wordt vaak in Duitsland ook wel de Reichsbahnzeit genoemd. Vanaf 1920 verdwijnen langzamerhand alle kleine spoorwegmaatschappijen en wordt er een groot landelijk spoorwegnetwerk gerealiseerd met een afnemer namelijk de Deutsche Reichsbahn oftewel de Duitse spoorwegen. Dit betekende gelijke technieken sporen en kleuren op de rijtuigen en locs. In Duitsland werden zo de personenrijtuigen bruingroen en de goederenwagens roodbruin. Dit tijdperk was tevens de laatste grote bloeitijd van de stoomlocomotief.

Een aantal afbeeldingen en foto's uit tijdperk 2

Afbeeldingden tijdperk 2 Afbeeldingden tijdperk 2 Afbeeldingden tijdperk 2

(bron mscv)

Tijdperk 3 (1949-1970)

Het derde tijdperk in de modelspoor tijdperken begint omstreeks 1949 en loopt tot 1970. In deze periode, de periode na de wederopbouw van de oorlog waarin een hoop materieel is gesneuveld wordt de Duitse Bundesbahn opgericht, ook wel DB genoemd.

Deze periode is geliefd bij een hoop modelspoorbouwers omdat er een groot verscheidenheid aan materieel voorhanden is. Alles wat na de oorlog nog beschikbaar was werdt zeker in het begin van dit tijdperk volop ingezet. Naarmate de jaren en dit tijdperk vorderde werden de oude stoomlocomotieven en rijtuigen snel vervangen door moderner materieel. U moet hierbij denken aan Diesel en electrische locomotieven.

Een aantal afbeeldingen en foto's uit tijdperk 3

Afbeeldingden tijdperk 3 Afbeeldingden tijdperk 3 Afbeeldingden tijdperk 3

(bron mscv)

Tijdperk 4 (1970-1990)

Het volgende modelspoor tijdperk namelijk tijdperk 4 loopt van 1970 tot aan 1990 en betekende het definitieve afscheid van de stoomlocomotief. Ook werden er gedurende deze jaren voor het eerst de UIC nummering gehanteerd. Deze nummering wordt ook wel de computernummering genoemd. Met name in Duitsland veranderde er veel, zo kregen de verschillende treinen en rijtuigen een nieuwe kleur, namelijk een rood/beige en oceaanblauw/beige kleurstelling. 

Een aantal afbeeldingen en foto's uit tijdperk 4

Afbeeldingden tijdperk 4 Afbeeldingden tijdperk 4 Afbeeldingden tijdperk 4

Tijdperk 5 (1990-2006)

Het vijfde modelspoor tijdperk loopt vanaf 1990 tot aan 2006. 2006 is het jaar dat de Duitse Bundesbahn samen ging met de Duitse Reichsbaan uit de voormalige DDR. Tevens werd de DB steeds meer geprivatiseerd en onstonder er steeds meer private spoorwegmaatschappijen die met name op de kleinere trajecten reden. Ook werd in dit tijdperk internationaal treinreizen steeds normaler en kreeg je de EuroCity en de InterCityNight treinstellen.

Een aantal afbeeldingen en foto's uit tijdperk 5

Afbeeldingden tijdperk 2 Afbeeldingden tijdperk 5 

 

Tijdperk 6 (2006-heden)

Modelspoor tijdperk 6 loopt vanaf 2006 tot aan het heden. Dit is ook de periode dat er een nieuw soort UIC nummering werd gebruikt in de realiteit. Het verschil in deze nummering is dat niet meer het land maar de maatschappij wordt gebruikt. Zo wordt "80 DB" bijvoorbeeld "80 __D__-DB". Net als bij de locs wordt ook voor de wagons een een 12-cijferig UIC-nummer gebruikt.

Een greep uit het Faller assortiment in verschillende tijdperken