Wat als u wel een digitale centrale heeft maar nog geen Booster.

Als u baan wel al gedigitaliseerd is maar nog niet is voorzien van een booster dan is dit waarschijnlijk een goed idee. Met een booster kunt u namelijk uw baan voorzien van meer power. Met een digitale centrale aangesloten op een standaard trafo kunt u een beperkt aantal treinen gelijktijdig rijden. Overschrijdt u dit aantal dan overbelast u de trafo en zal deze uitschakelen. Om dit te voorkomen heeft u een booster nodig.

Een booster voor nog meer power op de baan.

Simpelweg twee trafo’s aan elkaar knopen is niet mogelijk. Bij analoog splitst u dan uw baan op in twee secties en voorziet u beide apart van stroom. Bij digitaal kan dit ook alleen heeft u dan geen digitaal signaal in de sectie zonder centrale. Hier heeft u een booster voor nodig.

Wat is een booster eigenlijk

Een booster is eigenlijk niets anders dan een kastje wat het digitale signaal van de centrale doorgeeft aan een geïsoleerde stroomsectie gevoed door een eigen trafo. Om dit signaal door te geven verbindt u de booster d.m.v. loconet met de digitale centrale.

Aansluitschema booster

In het bovenstaande schema bevindt zich aan de linkerkant de booster. Rechts staat dan de digitale centrale. Zowel centrale als booster zijn met elkaar verbonden via loconet. De Power 4 en 8 Booster van Uhlenbrock kan gekoppeld worden aan de digitale centrales van Uhlenbrock, Arnold, Lenz en Märklin.

Automatische keerlusmodule.

De Boosters van Uhlenbrock zijn beide uitgerust met een automatische keerlusmodule. U kunt met een power 4 booster wel 7 verschillende keerlussen schakelen. Om een keerlus te schakelen heeft u nog wel een keerlusrelais nodig. Deze keerlusrelais schakelt 1 keerlus. Voor 7 keerlussen heeft u dus 7 relais nodig. Meer weten over keerlussen? Lees hier meer.