Busch hoofdsein

Om er voor te zorgen dat u de juiste seinen van Busch aanschaft is het uiteraard van belang dat u eerst weet hoe de seinen werken en welk soort sein u voor welke situatie nodig heeft.
Busch heeft in de loop der jaren een groot aantal verschillende seinen ontwikkeld die met name een kopie zijn van de bestaande Duitse seinen vanaf 1984.

De verschillende soorten seinen

Duitsland kent een aantal seinsoorten. Wij zullen hieronder een korte uitleg geven per soort sein.

Hoofdsein
Een hoofdsein geeft aan of het aankomende baanvak veilig en zonder treinverkeer kan worden bereden. Dit geldt alleen voor normale treintrajecten en dus niet voor rangeerterreinen.
Hoofdseinen worden alleen geplaatst bij stations, op de spoortrajecten en bij gevarenzones.

Bloksein
Blokseinen zijn eigenlijk hoofdseinen maar zien er vaak net even iets anders uit en kunnen een andere functie hebben. Een Bloksein wordt gebruikt om een gedeelte van een treintraject af te schermen (sectie). In de praktijk betekend dit dus dat er maar 1 trein tegelijkertijd in een sectie mag rijden. Indien er een trijn rijd staat het bloksein aan het begin van de sectie op rood. Rijd er geen trein in deze sectie dan staat het sein op groen.

Voorsein
Een Voorsein doet eigenlijk niks anders dan aangeven of het volgende sein op rood of op groen staat. Op deze manier kan een aankomende trein alvast vaart verminderen zodat deze netjes tot stilstand komt voor het volgende rode sein. Een voorsein moet altijd verbonden zijn met een hoofd of bloksein zodat deze de juiste informatie kan doorgeven naar de machinist of in dit geval naar uw modelspoortrein.

Indien de verschillende bloksecties dicht op elkaar liggen wordt een blok en een voorsein vaak gecombineerd. Bovenaan vind u dan het blok of hoofdsein en daaronder het voorsein. Zodra de machinist of uw modelspoortrein het sein passeert weet deze dus al welk kleur licht hij bij het volgende sein zal aantreffen.

De betekenis van de verschillende seincombinaties

Hoofdsein stop   Hoofdsein stop rangeren toegestaan   Hoofdsein groen  

Hoofdsein groen langzaam rijden

Twee rode lichten bij een hoofdsein/bloksein betekend dat uw modelspoortrein moet stoppen   Een rood licht bij een hoofdsein/bloksein betekend dat uw modelspoortrein moet stoppen maar eventueel wel mag rangeren.   Een groen sein bij een hoofdsein of bloksein betekend dat uw trein door mag rijden.   Een groen sein en een geel sein bij uw hoofdsein of bloksein betekend dat uw trein langzaam mag doorrijden.
Voorsein rood verwacht   Voorsein groen verwacht   Voorsein langzaam rijden verwacht    
Twee gele lichten betekenen dat het volgende sein op dit moment op rood staat. Dit betekend dus dat uw modelspoortrein alvast moet gaan afremmen zodat deze op tijd bij het voldende sein stil staat. Bij digitaal rijden kunt u dit alvast inprogrammeren zodat de trein ook daadwerkelijk langzamer gaat rijden   Twee maal de kleur groen betekend dat het volgende sein op groen staat. Uw modelspoortrein kan dus gewoon doorrijden   Een groen en een geel licht betekend dat het volgende sein op dit moment langzaam rijden aangeeft.