Modelbouw LandschapDe start van een modelbouw landschap wordt door modelbouwers ook wel een geboorte genoemd. Het begint uiteraard met plannen en het uitwerken van je plan. Een goed en gedetailleerd modelbouw landschap onstaat namelijk niet in enkele dagen maar eerder weken, maanden of jaren.

Plannen maken voor uw modelbouw landschap

Zoals al eerder gezegd is het uitwerken van uw plannen voor uw modelbouw landschap een belangrijke eerste stap. Het begint allemaal met een idee die u steeds gedetailleerder uitwerkt. Verstandig is om eerst een omgeving te kiezen, wordt het een Duits, Nederlands of Frans landschap. Kiest u voor een Duits of Frans landschap dan is de vraag natuurlijk of u bergen wilt of gewoon een mooi glooiend landschap. Het voordeel van een berglandschap is dat u het spoor in tunnels kunt laten verdwijnen en meer diepte in uw modelspoor landschap kunt aanbrengen.

Modelbouw LandschapHet tijdperk van uw modelspoor landschap

Naast de omgeving is uiteraard het tijdperk van belang, elk tijdperk heeft zo haar eigen charme maar ook haar beperkingen. De beperkingen zijn simpel, wat als u kiest voor bijvoorbeeld tijdperk 1 (1835-1920). DIt tijdperk is de industriele revolutie en betekend dus grote fabrieken, stoomlocomotieven etc maar is ook het begin van het treintijdperk. De vraag is dan natuurlijk kunt u de benodigde locomotieven, gebouwen scenery etc wel kopen bij bijvoorbeeld Faller. Als tweede vraag kunt u zich natuurlijk de vraag stellen of er wel voldoende uitdaging zit.

Tijdperk 3 (1949-1970) is bijvoorbeeld al veel uitgebreider, dit is zo'n beetje het einde van het stoomtijdperk, diesel en elektrische locomotieven zijn sterk in opkomst. Wilt u dus met verschillende soorten materieel rijden dan is het dus een verstandige keuze om uw modelspoor scenery en landschap rond tijdperk 3 te laten afspelen.

Modelbouw LandschapHet kiezen van de juiste schaal voor uw modelspoor landschap

U heeft nu een idee van het landschap in uw achterhoofd, het tijdperk waarin het landschap zich afspeeld is bekend, dan is het nu tijd voor de schaal. Elke schaal heeft net zoals het tijdperk haar voordelen maar ook haar beperkingen. De 2 meest gebruikte schalen zijn H0 (1:87) en N (1:160) waarin H0 veruit het meest te vinden is op de diverse modelspoorbanen.

Het voordeel van H0 is dat de schaal een mooi formaat heeft om ook zelf aan de slag te gaan met zelfbouw, geprinte materialen etc. Daarnaast zijn de kleinde onderdelen goed te plaatsen op uw modelspoorbaan landschap en wordt het geen priegelwerk. Een nadeel van H0 is wel dat u toch wel een redelijke ruimte nodig heeft. Voor een modelspoorbaan waaorp u kunt rangeren, een station staat en ook nog wat berglandschap heeft toch al gauw zo'n 4 a 5 meter nodig.

Schaal N daarentegen is een stuk kleiner en voor een leuke modelspoorbaan met genoeg variatie heeft u een stuk minder ruimte nodig dan H0. Daarentegen zijn de verschillende materialen kleiner en heeft u een vaste hand nodig om alles goed in uw modelspoor landschap te plaatsen. Een ander nadeel is ook dat de meeste fabrikanten op modelspoorgebied een groter assortiment hebben in H0 dan in N.