PIKO BR 78

De Highlight van 2020 is deze nieuwe BR 78 van PIKO

De modeltrein BR 78 is onder liefhebbers geen onbekende. Het is een van de meest uitgebrachte modeltreinen in de markt.

De meeste fabrikanten kiezen echter voor een uitvoering in tijdperk 1 of 2. PIKO doet het anders en heeft besloten om de BR 78 opnieuw te ontwikkelen voor het populaire tijdperk 3. Dit is het tijdperk waarin u zowel geëlektrificeerd materiaal als diesels in combinatie met een stoomloc kunt laten rijden.

Expert uitvoering

PIKO BR 78De nieuwe PIKO BR 78 is als eerste stoomlocomotief te vinden in het Expert programma. De DC variant is direct al digitaal voorbereid. Noemenswaardig zijn de vele kleine details zoals de diverse buizen, gelakte wielen, realistisch interieur en verlichting. Bijzonder is het digitaal inschakelbare brandeffect in de verbrandingskamer.

Digitaal

De BR 78 komt bij PIKO in 2 varianten op de markt. Uiteraard voor zowel gelijk als wisselstroom. De variant met sound is zelfs voorzien van een ingebouwde rookgenerator. Standaard is de BR 78 digitaal voorbereid voor een PluX22 decoder. Bij de beide wisselstroom locomotieven is er al een decoder ingebouwd welke het MFX-protocol van Märklin ondersteunen.

De roemruchte geschiedenis van de BR 78

Terug naar de roemruchte geschiedenis van de BR 78. Deze stoomlocomotief is in eerste instantie ontwikkeld als T18. Hiermee is het de opvolger voor de T12 en T10 van de Pruisische Staatsspoorwegen. Men was op zoek naar een locomotief met goede rijeigenschappen die zowel snel als passagierstreinen kon duwen en trekken op pendeltrajecten.

De op dat moment gebruikte snelle stoomlocomotieven dienden altijd eerst te keren via een draaischijf bij het eindstation. De T18 De T18 was vanaf het begin direct populair. In totaal zijn er tussen 1912 en 1927 meer dan 500 exemplaren gebouwd. Het grootste gedeelte is ingezet bij onze Oosterburen. Toch zijn er ook enkele tientallen gebouwd voor de Franse en Turkse spoorwegen.

PIKO BR 78Omnummering naar BR 78
Na de eerste wereldoorlog werden alle T18 in Duitsland omgenummerd tot de 78 serie. In 1968 werden de nog bestaande locs bij de Deutsche Bundesbahn omgebouwd tot de 078 serie. Uiteindelijk ging de laatste BR 78 in 1975 met pensioen.

Tijdperk 3 In het tijdperk na de twee wereldoorlog werd de BR 78 door zowel de DB als de DR in beslag genomen. Hierbij kreeg de Deutsche Bundesbahn veruit de meeste, namelijk 424 locomotieven. Deze locomotieven werden met name ingezet op korte woon werk routes en op trajecten die later zijn omgebouwd als S-Bahn.

De locomotieven die werden ingezet voor pendeltreinen hadden een spreek luisterverbinding vanuit het stuurstandrijtuig. In de duwstand kon de machinist op deze manier commando’s door geven aan de stoker. Afgezien van de mogelijkheid tot remmen kon de machinist de locomotief enkel via de spreek luisterverbinding, en dus indirect besturen.