Wie denkt aan NS passagierswagons in schaal H0 

Kan bijna niet om de ICR-rijtuigen heen. Toch zijn deze op de modelspoormarkt nauwelijks verkrijgbaar. De NS IC rijtuigen die wel op de markt zijn verschenen zijn van het type ICK. Deze serie overgenomen rijtuigen van de Deutsche Bahn zijn door ICR-materieeltekort slecht een korte periode in Nederland te zien geweest.
 
Eind 2022 NS ICR wagons in schaal H0
Daar komt vanaf dit jaar verandering in. Met een kleine delegatie heeft PIKO afgelopen september een bezoek gebracht aan het NS-depot in Watergraafsmeer. Hier zijn de verschillende ICR-rijtuigen van de NS tot in detail opgemeten.
 
Ongetwijfeld zal dit zorgen voor een verbluffend resultaat. De eerste lichting rijtuigen zal zich toespitsen op het tijdperk 4. Maar PIKO heeft al door laten schemeren dat we van deze typisch Nederlandse rijtuigen de komende jaren nog veel meer gaan zien.
 
Een scala aan mogelijkheden
Het nieuw construeren van de NS ICR-rijtuigen brengt natuurlijk een scala aan mogelijkheden mee.

Want de ICR is vanaf begin jaren 80 tot vandaag de dag in veel verschillende uitvoeringen te zien geweest. Ik denk dan aan de Benelux trein met rode band, FYRA kleuren, het koninklijk rijtuig en de kleurstelling van de Intercity plus.
 
In welke volgorde en of we deze varianten ooit van PIKO gaan zien is niet bekend. De ontwikkeling van een ICR stuurstandrijtuig is dit wel. Deze zal naar alle verwachting in 2023 bekend worden gemaakt.
 
ICR-materieel op het Nederlandse spoor
Voor de start van het NS ICR-tijdperk moeten we terug naar eind jaren 70. Op dat moment huurde de NS van de Franse SNCF een aantal Corail rijtuigen. Deze rijtuigen vielen met name op vanwege de voor die tijd ongekende rijeigenschappen.

 


Nadat de optie af viel om deze rijtuigen over te nemen is er besloten om de ICR-rijtuig zelf te ontwikkelen. Om de rijeigenschappen te evenaren werden de rijtuigen voorzien van dezelfde Franse draaistellen als de Corail rijtuigen.
 
De ic-bak is gebouwd door de Akense firma Talbot. Grofweg zijn er 3 hoofdtypes te benoemen. Te weten ICR-buurland, ICR-Benelux en ICR-binnenland. Tijdens de grote renovatie tussen 1999 en 2005 is het complete interieur vernieuwd en werden alle rijtuigen voorzien van airconditioning. De verbouwde rijtuigen werden hierna aangeduid als ICRM.
 
Bij PIKO is deze nieuwe constructie momenteel volop in ontwikkeling. De eerste rijtuigen voor tijdperk 4 zullen vanaf eind 2022 beschikbaar zijn. Reserveren van het beste ICR-rijtuig op de modelspoormarkt kan hier.