PIKO NS 1100 serie

PIKO NS 1100 Electrische locomotief

De NS 1100 serie, wellicht kent u m nog. Het was de locomotief die aan het begin heeft gestaan van het geelectrificeerde spoornet in Nederland. Het is dan ook de kult locomotief bij uitstek. PIKO heeft haar best gedaan om deze miniatuur replica in schaal 1:87 en 1:160 zo natuurgetrouw vorm te geven. We moeten zeggen, dit is PIKO absoluut gelukt.

 

PIKO Expert model.

Binnen het PIKO-assortiment vallen de meest realistische locomotieven onder het PIKO Expert programma.Dit is ook het geval bij deze modelspoor locomotief van de NS 1100 serie. Deze modeltrein is zeer realistisch nagemaakt, met name de vormgeving en de dak rondingen vallen op.

Kleine details
De details zijn bij deze Expert locomotief rijkelijk aanwezig. Op het dak zijn de filigrane dak isolatoren en de pantografen zeerverfijnd. De kleine handgrepen, trappen en realistisch nagebootste veerpakketten maken deze modeltrein van de Nederlandse Spoorwegen helemaal af.

PIKO NS 1100 serie detailsVerlichting
Ook de verlichting mag in zo een cult model natuurlijk niet ontbreken. Zo is naast de richtingsafhankelijk front en sluit verlichting ook de machinistencabine en de machinekamer voorzien van ledverlichting. Alle ledlampen zijn apart schakelbaar via de ingebouwde PluX22 digitale decoder.

Onder de PIKO-motorkap
Onder de motorkap van de NS 1100 vinden we de kwaliteit die we van PIKO gewend zijn. Het zwaar metalen chassis is natuurlijk ook hier uitgerust met de krachtige PIKO-motor voorzien van vliegwielen. Deze motor garandeert uitstekende rijeigenschappen en een hoge trekkracht.

Digitale loc
De loc is reeds voorzien van een digitale decoder en kan dus zo op uw digitale baan worden ingezet. De SOUND-loc is voorzien van een PIKO SmartDecoder 4.1. sound PluX22 van de laatste generatie. Bij het niet SOUND-model is het ook achteraf heel eenvoudig om geluid in te bouwen.

Geschikt voor Marklin
De AC-modellen van deze NS 1100 loc zijn reeds voorzien van een sleepcontact en daarom ook geschikt voor een Märklin baan. De digitale PluX22 decoder is bij deze wisselstroom locs al mfx compatible.

 

Wanneer werd de NS 1100 precies ingezet?

De NS 1100 is door de Nederlandse Spoorwegen aangeschaft eind 1948. Na de tweede wereldoorlog is het Nederlandse spoornet rap geëlektrificeerd. Om van deze nieuwe “brandstof” gebruik te maken waren er snel Elektrische locomotieven nodig. Er is toentertijd gekozen voor een reeds bestaand ontwerp, namelijk het ontwerp van de Franse serie BB 8100.

De eerste 50 bestelde Nederlandse locomotieven zijn tussen 1948 en 1952 gelijktijdig met die van de Franse gebouwd bij de firma Alsthom

PIKO NS 1100 serie

 in Frankrijk. De 10 laatste bestelde locs zijn pas in 1956 geleverd.

In eerste instantie is er gekozen voor de kleur turquoise. Doordat men er later achter kwam dat deze kleur zeer snel vuil werd is er vanaf midden jaren 50 besloten om alle NS 1100 locs over te spuiten in Pruisischblauw. De geleverde locs van 1956 zijn reeds in de fabriek van deze donkerblauwe kleur voorzien.

Nieuwe huisstijl en modernisering
Pas begin jaren 70 isde kleur geel de huisstijl van de NS geworden. Toen nog aangevuld met grijs. Uiteraard zijn toen ook alle locomotieven uit de 1100 serie overgespoten in deze geel grijze kleur. Ook werden de locomotieven aangepast en zijn beide fronten voorzien van een voorzetneus ter bescherming van de machinist bij aanrijdingen. Het moderniseren van alle nog aanwezige locomotieven, in totaal 58 stuks is in 1981 afgerond.

De elektrische NS 1100 cult-locomotieven hebben jarenlang de ruggengraat van het Nederlandse geëlektrificeerde spoorbedrijf gevormd. De machines hadden een gewicht van 83 ton en konden een topsnelheid bereiken van wel 130 km/h.

Vervanging
Uiteindelijk hebben alle locomotieven plaats gemaakt voor de NS 1600 serie. Toch is de laatste 1100 loc pas in 1999 van het spoor gehaald. Inmiddels zijn de meeste locs gesloopt. Een aantal NS 1100 locs zijn gelukkig behouden gebleven en staan inmiddels in diverse musea tentoongesteld.